Review: altijd iets te bakken met De bakbijbel van Rutger van den Broek

bakbijbel Rutger

Ik ben niet zo van de bijbels, met al die regeltjes over wat je wel en niet mag. Maar dat geldt niet voor de bijbel die Rutger van den Broek geschreven heeft! Een prachtig handboek dat sinds ik hem heb, staat te pronken op mijn kookeiland. Wat kun je verwachten van alweer het derde boek van de eerste winnaar van Heel Holland Bakt?

De bakbijbel van Rutger bestaat uit drie onderdelen: howto’s, basisrecepten en recepten voor koekjes, taarten en nog veel meer. Een deel van de recepten vind je ook in de eerdere boeken van Rutger, maar tussen de 160 recepten die de bakbijbel bevat zitten er genoeg die je nieuwe bakinspiratie zullen geven.

Strakke illustraties

Wat meteen opvalt is de strakke vormgeving van het boek: de mooie iconen op het omslag komen door het hele boek heen terug. Zo staan ze bijvoorbeeld afgedrukt bij recepten om aan te geven welk keukengerei je ervoor nodig hebt. Superhandig!

bakbijbel1

In den beginne…

Zoals het een bijbel betaamt, begint Rutger in zijn bakbijbel bij het begin: uitleg over ovens, spatels en basisingrediënten. Dat maakt het boek ook heel geschikt voor mensen die normaal gesproken niet verder komen dan een kwarktaart uit een pakje. Bij de howto’s en basisrecepten begint het echte bakken: amandelspijs en banketbakkersroom, maar ook moeilijkere technieken zoals macarons, Italiaanse meringue en het tempereren van chocola. Met de stap-voor-stapfoto’s en de uitleg van Rutger kun je het zelf ook!

bakbijbel2

Duidelijke recepten en mooie foto’s

De recepten zijn ingedeeld in 7 hoofdstukken. Elk recept wordt op z’n Rutgers ingeleid met een kort verhaaltje of herinnering. De recepten zijn duidelijk, goed te volgen en overzichtelijk. De lijstjes met ingrediënten hadden misschien in een iets groter lettertype gemogen, maar bijbels hebben nou eenmaal kleine lettertjes hè? De recepten worden gelardeerd met de prachtige foto’s van Harold Pereira, die de baksels van Rutger er altijd op hun lekkerst uit laat zien.

bakbijbel3

Nieuwe recepten en nooit meer misbaksels

En nu wil je natuurlijk weten welke nieuwe recepten er in de Bakbijbel staan! Ik ga ze niet allemaal opsommen, maar er zit in elk geval een cheesecake bij, een slagroomtaart, een ricottacake met blauwe bessen, een meringuerol met zomerfruit, boterkoek en churro’s. Het kan bijna niet, maar is er toch iets misgegaan tijdens het bakken? Een taart ingezakt of een vulling te dun? Dan biedt het hoofdstuk ‘Nooit meer misbaksels’ uitkomst.

Bekeerd door Rutger

De bakbijbel telt bijna 500 pagina’s, maar gelukkig hebben de hoofdstukken allemaal een gekleurd labeltje zodat je snel het juiste recept te pakken hebt. Voor het lintje krijgt Rutger ook bonuspunten. En dan is er altijd nog het register waarin je op ingrediënt kunt zoeken. Completer kan bijna niet. Ik denk dat Rutger met deze bakbijbel veel mensen bekeert tot het bakken!

Vormgeving: ♥♥♥♥♥
Duidelijkheid: ♥♥♥♥♥
Originaliteit: ♥♥♥♥