Review: De guilty pleasures van Sabine Koning (Ohmyfoodness)

Er zijn steeds meer foodbloggers die een kookboek schrijven. Meestal een uit de hand gelopen hobby die wegens groot succes een analoge spin-off krijgt. Dat geldt ook voor Sabine Koning, die inmiddels fulltime bezig is met haar blog Ohmyfoodness. Op de kaft van haar boek Guilty pleasures kijken een monchoutaart, cheeseburger, pizza en crème brûlée me uitdagend aan. Ik waarschuw je vast: dit is geen boek voor watjes!

Sabine’s 92 recepten zijn verdeeld over 8 hoofdstukken. En hoewel ik vooral van de zoetigheid ben, lijken de andere categorieën me ook heerlijk. Lekker zondigen met een zelfgemaakte Big Mac of Kapsalon met als toetje Oreo-nutella-ijs; waarom ook niet? Sommige recepten zijn verrassend eenvoudig (brownies met snickers, waarom ben ik daar zelf nooit op gekomen?), voor andere moet je iets meer geduld hebben, het broodje pulled pork bijvoorbeeld.

Geen superfoods

De zoete recepten zijn in alle opzichten guilty pleasures: lekker veel chocola, roomboter en suiker. Er is geen grammetje speltmeel of agavesiroop te bekennen, want ‘niemand is ooit doodgegaan van een reep chocolade’. Kijk, daar scoor je bij mij punten mee. Sabine’s recepten bevatten leuke ideeën, zoals een appeltaart met mars en twix en speculaastiramisu met amarula. Ik wil alles proberen!

Verleidelijk en stoer

Sabine schrijft lekker vlot, nuchter en geeft rustig toe dat ze monchoutaart het liefst in haar eentje verorbert. Een hele taart, ja. De foto’s zijn kleurrijk en verleidelijk: je kunt de gehaktballen bijna ruiken. Elk hoofdstuk begint met een mooi krijtillustratie van twee pagina’s met een korte inleiding en tekeningen van de recepten uit het hoofdstuk. Erg stoer en stylish tegelijk!

Lekker fout

Wat me vooral aanspreekt in het boek is dat Sabine expres heeft gekozen om alleen maar ‘foute’ recepten te maken. Het is geen kopie van haar blog en ook geen ‘we moeten met z’n allen aan de amandelmelk’-lofzang. Genieten mag, al moet je natuurlijk niet elke dag aan de zelfgemaakte frieten met Jack Daniels spareribs, om maar wat te noemen. Maar als je jezelf, je partner of iemand anders gewoon eens lekker wil verwennen, is dit boek een absolute aanrader!

Vormgeving: ♥♥♥♥♥
Duidelijkheid: ♥♥♥♥
Originaliteit: ♥♥♥♥