Review: Heel Holland Bakt met Annemarie – Bakken met liefde

Heel Holland Bakt met Annemarie

Weet je nog, het vorige seizoen van Heel Holland Bakt? Voor mij was het al snel duidelijk dat Annemarie zou winnen. Secuur, perfectionistisch en bloedfanatiek. Dat zie je ook terug in haar eerste bakboek, met recepten van tv en een heleboel andere baksels. Het boek heeft de mooie ondertitel Bakken met liefde gekregen. Ben je ook zo benieuwd wat er verder allemaal uit de oven van Annemarie komt? Lees dan snel verder!

Van makkelijk tot best wel moeilijk

Het boek is ingedeeld in zeven hoofdstukken, die titels als ‘bakken met weinig tijd’ en ‘bakken als het feest is’ hebben gekregen. Bij elk recept staat de moeilijkheidsgraad aangegeven, variërend van ‘best makkelijk’ tot ‘goed te doen’ en ‘wow, wel moeilijk’. In dat geval neemt de uitleg soms wel drie pagina’s in beslag, dus weet waar je aan begint! De recepten zijn lekker gevarieerd, van makkelijk te maken cupcakes en appelcrumble tot een vierlaagse bruidstaart en een hazelnotenschuimtaart voor 24 personen. Goedemorgen zeg! Maar dat recept staat niet voor niets in het hoofdstuk ‘bakken voor veel mensen’. Dat zie ik de beginnende thuisbakker met een simpele beslagkom en handmixer nog niet bij elkaar mixen.

Gezien op tv

Bij elk recept hoort een mooie foto, afgewisseld met zwart-witfoto’s van Annemarie in de keuken, haar gezin en stap-voor-stapfoto’s bij ingewikkeldere recepten. De vormgeving is duidelijk, strak ingedeeld en hier en daar voorzien van tips van Annemarie. Een aantal recepten die we Annemarie ook op televisie hebben zien maken, zijn ook in het boek opgenomen. Zoals Annemarie’s spectaculaire gekleurde spekkoek. Die mag natuurlijk niet ontbreken, al vraag ik me af of er mensen zijn die hem echt gaan maken. Ik vind een gewone spekkoek persoonlijk al moeilijk genoeg!

Spekkoek van Annemarie

Klassiekers en meer

Annemarie bakt in haar boek klassiekers als appeltaart, boterkoek en janhagelkoekjes, maar ook baksels waar je zelf niet zo snel op zou komen: wat dacht je van meringuelolly’s en snoeptaart? Die staan allebei in het hoofdstuk ‘bakken met en voor de kinderen’. Superhandig voor een verjaardagsfeest of als activiteit op een regenachtige zondagmiddag. En als je denkt dat je best goed bent in het decoreren van koekjes; think again! In de minutieus versierde koekjes herken je direct de perfectie die Annemarie zo kenmerkte in Heel Holland Bakt. Wow! En dan ook nog in het weekend voor de wekker opstaan zodat je voor het hele gezin verse rozijnenbollen kunt bakken. Ik doe het haar niet na. Maar daarom ben ik misschien ook wel nooit geselecteerd voor Heel Holland Bakt ;-).

Koekjes van Annemarie

Hoog niveau

Het bakboek van Annemarie is een mooie toevoeging aan de Heel Holland Bakt-reeks, met weer een andere insteek dan de bakboeken van eerdere winnaars Rutger, Menno en Sarena. En hoewel niet alle recepten hogere bakkunde vereisen, ligt het niveau van de recepten hoog. Een aanrader voor iedereen die zijn bak-skills ook naar een hoger niveau wil tillen, of die wil meedoen aan het volgende seizoen van Heel Holland Bakt!

Vormgeving: ♥♥♥♥
Duidelijkheid: ♥♥♥♥♥
Originaliteit: ♥♥♥♥