Cupcakes van Petra: kookboek vol cupcake-ideeën van Petra Achtien

Voorkant Cupcakes van Petra van Petra Achtien

Geen verjaardag, vrijgezellenfeest of kinderpartijtje kan nog zonder: cupcakes zijn hot. Daar speelt Petra Achtien, eigenaresse van de taartwinkel en workshopatelier De Tafel van 18, handig op in met haar nieuwe kookboek ‘Cupcakes van Petra’. Net als haar boeken ‘Taart om blij van te worden’ en de opvolger ‘Taart’ is dit boek een musthave voor elke beginnende cupcakebakker, met vooral veel ideeën en een paar recepten.

Cupcakes heb je in alle soorten en maten, maar Petra houdt het in haar boek bij vier verschillende soorten: vanille, chocola, wortel en koffie/chocola. Die recepten zitten voorin het boek, gevolgd door andere basics, zoals eiwitglazuur, marsepeinen roosjes en funky tappits. De rest van het boek bestaat uit 50 verschillende cupcake-ideeën, ingedeeld op thema’s als seizoenen, geboorte, trouwen en verjaardagen.

Cupcake stories

Een bijzonder onderdeel uit Petra’s boek dat ik graag apart wil toelichten, wordt gevormd door de zogenaamde ‘cupcake stories’. De cupcakes in die categorie vormen samen kleine verhaaltjes. Zo laat Petra zien dat je van 6 cupcakes heel makkelijk een zwembad kunt maken, of van 2 cupcakes een schattige Miss Piggy. Een originele manier om je cupcakes te presenteren.

Vorm en inhoud

De inhoud van de cupcakes van Petra is echter wat minder origineel. Alle recepten beginnen stuk voor stuk met de zin ‘bak 12 vanillecupcakes’ waarna het grote decoreren kan beginnen. Dat is natuurlijk ook het leukste, maar het zou nog leuker zijn als de vorm en de inhoud van de cupcake bij elkaar aansluiten. Dat kan zo simpel zijn als een marsepeinen worteltje op een carrotcupcake. In dat opzicht is ‘Cupcakes van Petra’ een beetje teleurstellend: of je nu de koninginnedagcupcakes of bruiloftcupcakes maakt, ze smaken allemaal hetzelfde en de decoratie zegt niet per se iets over de inhoud.

Bolle en platte cupcakes

In haar boek gebruikt Petra hoge cupcakes om te decoreren met gekleurd eitwitglazuur. Om de cupcake te versieren met fondant of marsepein snijdt ze het bolle kapje er vanaf. En die vanillecupcakes zijn weliswaar makkelijk te maken, maar ik krijg ze met geen mogelijkheid zo mooi bol en hoog als de muffin-achtige cupcakes van Petra. Wat ik ook probeer, lang mixen of meer beslag in de vormpjes; boven het randje komen ze niet uit. Dat horen cupcakes in principe ook niet te doen, maar het is wel jammer als je bijvoorbeeld die leuke ‘sweet 18’-cupcakes van Petra wilt maken en je cupcakes een hoge rand missen om je spikkels tegenaan te plakken.

Cupcakes zonder toefjes

Wat dan natuurlijk wel kan is je cupcakes versieren met marsepein of fondant in leuke vormpjes en versierd met ouwelbloemen, suikerparels en andere versieringen. Wat daar allemaal mee mogelijk is, laat Petra in geuren en kleuren zien; de ene cupcake is nog mooier de andere. Maar wat ik mis in haar boek, is het versieren van cupcakes door middel van het spuiten van toefjes of swirls van botercrème of een andere glazuursoort. Dat is juist bij uitstek een decoreermethode uit de categorie ‘kleine moeite, groots effect’, want met een mooie gekleurde toef maak je van de meest saaie cupcake een paradijselijk gebakje.

Een boek met een eigen karakter

Paradijselijk is wel het woord dat je direct te binnen schiet als je ‘Cupcakes van Petra’ doorbladert. Wat een mooie vormgeving en wat een prachtige foto’s! Veel pastelkleuren, speelse randjes en doorkijkjes geven het boek een eigen karakter. Alleen is het lettertype bij de recepten aan de kleine kant, in ieder geval als je het kookboek zoals ik op het aanrecht legt om tijdens het bakken af en toe naar te kijken. Afgezien daarvan is het boek een feest om te lezen voor elke zoetekauw, vooral het motto voorin het boek: ‘Ik bak dus ik besta’.

Vormgeving: ♥♥♥♥♥
Duidelijkheid: ♥♥♥♥♥
Originaliteit: ♥♥♥