Review Uit Pauline’s keuken: een van de leukste foodblogs in boekvorm

Als je op Google een lekker en makkelijk recept zoekt, kom je al snel uit op het blog Uit Pauline’s keuken. In aanvulling op haar blog heeft Pauline Weuring nu ook een kookboek gemaakt. Een kookboek dat haar levensmotto ‘live, love, eat’ uitademt. En dat is gelukt! Uit Pauline’s keuken is een vrolijk boek waarvan je gelijk zin krijgt om de keuken in te duiken, en om allerlei weckpotten, keukentouw en houten broodplanken te kopen.

Pauline heeft een van de meest succesvolle foodblogs van Nederland. Elke dag post ze nieuwe recepten en deelt ze foto’s van haar ontbijt en lunch met haar Instagram-volgers. Je kunt haar ook kennen van Het Voedselzandloper Kookboek, dat ze samen met Kris Verburgh maakte. Haar nieuwe boek bevat bijna 100 recepten voor alle gangen, waarvan de taarten en nagerechten bij mij natuurlijk het populairst zijn.

Recepten voor elke dag van de week

Het is alsof je door een papieren versie van Pauline’s blog bladert: veel wit en mintgroen, mooie foto’s en een prettige schrijfstijl. De recepten zijn zonder uitzondering kort en bondig, zodat je gelijk aan de slag kunt, ook op drukke doordeweekse dagen. Koken hoeft helemaal niet moeilijk te zijn! Pauline gebruikt ook wel eens niet zo voor de hand liggende ingrediënten, zoals zoete aardappel en havermout (al is dat weer helemaal hip geloof ik). Veel variatie dus. Zo wordt het makkelijk om elke dag weer wat nieuws op tafel te zetten.

Ontbijten met granola en havermout

Over havermout gesproken, een heel hoofdstuk over ontbijtjes zie je niet vaak in kookboeken. Maar Pauline raakt er niet over uitgepraat. Sapjes, pannenkoekjes, muffins en de onvermijdelijke granola en havermout. Lekker hoor, en weer eens wat anders dan mijn geliefde maar niet zo heel erg culy beschuitjes met hagelslag!

Toetjes en taarten

De zoetekauwen onder ons kunnen gelijk doorbladeren naar het hoofdstuk over toetjes. Panna cotta, crumble, skinny chocolademousse (dat kan dus!) en mijn absolute hoogtepunt: banoffee pavlova. Voor dat recept ben ik Pauline eeuwig dankbaar! In het hoofdstuk ‘bij de koffie’ vind je nog veel meer lekkers: oreo-macadamiafudgje, citroen-meringuetaart en lekkere recht-toe-recht-aan appelplaattaart.

Do’s en dont’s in de keuken

Behalve recepten heeft Pauline ook handige kooktips voor je: wat doe je met restjes, hoe kun je je eigen kruiden kweken? Voor het geven van etentjes staan er de nodige do’s en don’ts in. Het hoofdstukje ‘voorraadkast’ is ook een fijne check om te weten of je basisbenodigdheden in huis hebt. Achterin het boek vind je stap-voor-stapfoto’s en -beschrijvingen voor het maken van karamel en brooddeeg. En welke groentes en vruchten zijn eigenlijk wanneer in het seizoen? Daar heeft Pauline een handig lijstje voor gemaakt.

Compact, compleet en overwegend gezond

Uit Pauline’s keuken is een compact maar eigenlijk heel compleet kookboek voor wie gezond wil eten en af en toe gewoon eens lekker wil zondigen. Mooi vormgegeven, foolproof en vol inspiratie als je even niet weet wat je nu weer op tafel moet zetten. Maar als je geen genoeg kan krijgen van Pauline’s recepten kun je nog altijd op haar blog kijken.

Vormgeving: ♥♥♥♥♥
Duidelijkheid: ♥♥♥♥
Originaliteit: ♥♥♥♥♥