Handboek oven van Koken met Karin hoort thuis in elke keuken

Koken met Karin, handboek oven, Karin Luiten, uitgeverij Nieuw Amsterdam

Een ovenkookboek mag in de keuken van een bakgek natuurlijk niet ontbreken. ‘Handboek oven’ van Karin Luiten is een handzaam boek vol lekkere recepten en handige tips. In combinatie met haar vlotte schrijfstijl en grappige illustraties zijn alle ingrediënten voor een geslaagd kookboek aanwezig.

Gemaksvoedsel

Karin Luiten is zo’n beetje de bekendste internetkok van Nederland. Onder de naam ‘Koken met Karin’ deelt ze al jaren haar recepten, tips en ervaringen met een groeiende schare thuiskoks. Karin is fervent tegenstander van gemaksvoedsel uit de supermarkt en schreef daar het boek ‘Zónder pakjes en zakjes’ over. Haar motto: kleine moeite, groot effect. Dat is ook zeker van toepassing op de recepten in haar Handboek oven.

Ovenvrees

Veel mensen gebruiken hun oven alleen voor het afbakken van de croissantjes op zondag. Een gemiste kans, vindt Karin. Die ovenvrees is nergens voor nodig: de oven neemt je juist werk uit handen. Maar daarvoor moet je je oven wel eerst leren kennen. Daarom begint Karin met het uitleggen van de verschillen tussen gasovens en heteluchtovens en het opsommen van onmisbare attributen. Daarna kan het koken/bakken/grillen/roosteren beginnen.

Hartig en zoet

De veelzijdigheid van de oven komt vervolgens uitstekend tot zijn recht in de meer dan 150 recepten uit Handboek oven. Er zijn hoofdstukken over voorgerechten, groente, aardappels, vlees en niet te vergeten: zoetigheid. Moeilijk? Ik weet niet of ik snel konijn met mosterd zou maken, maar het is geruststellend dat Karin ook daar een recept voor heeft, voor het geval dat. Maar ook voor een ouderwetse witlofschotel met ham en kaas draait Karin haar hand niet om.

Klassiek gebak

Wat de zoete helft van het boek betreft: je zult bij Karin geen sprookjesachtige prinsessentaarten aantreffen. Er staat zelfs maar 1 plichtmatig cupcakerecept in. Daar zijn ook al genoeg andere kookboeken over. Wat Karin je wel leert zijn klassiekers als tarte tatin, crème brulée en pavlova. Maar ook een lekker recept voor überhippe chocolademacarons. Genoeg inspiratie voor een nagerecht of high tea, want ook de crumbles en scones ontbreken niet.

Compleet naslagwerk

Een kookboek wordt niet zomaar een handboek door hem zo te noemen. Maar Karin heeft van haar zesde kookboek een compleet naslagwerk voor de ‘luie amateurkok’ gemaakt. De recepten worden gelardeerd door slimme tips (zelf vanillesuiker maken), uitleg (waarom deeg moet rusten na het kneden) en zelfs een hoofdstuk Eerste Hulp bij ingestorte pavlova’s. De echte bakfanaat kan zich uitleven met de recepten voor maar liefst 9 verschillende deegsoorten.

Een boek voor elke keuken

Handboek oven is beslist een boek dat je vaak uit je boekenkast zult pakken – als je hem al niet standaard op je aanrecht hebt staan. Het heeft een prettig formaat, een stevige kaft (lekker praktisch!) en is smaakvol vormgeven. Frivool, maar niet kinderachtig. Karin toont zich begenadigd kok, illustrator en schrijfster: haar stijl is informeel, vlot en lekker nuchter. “Gewoon keiharde roomboter van het gewone merk nemen”.

Vormgeving: ♥♥♥♥♥
Duidelijkheid: ♥♥♥♥♥
Originaliteit: ♥♥♥♥♥