Home baked van Yvette van Boven: lekker bakken zonder fratsen

Zin om iets te bakken? Tussen de 200 recepten in ‘Home baked’ van Yvette van Boven vind je altijd wel iets lekkers. Met het derde boek van deze Iers-Nederlandse duizendpoot (kok, foodstylist, illustrator en culinair redacteur) kan elke thuisbakker gelijk aan de slag.

Dit is het eerste boek van Yvette in mijn boekenkast en er past gelijk niks meer bij. Met bijna 400 pagina’s is het een flinke jongen! De recepten zijn handig ingedeeld, in soms verrassende hoofdstukken, zoals het hoofdstuk ‘voor de hond’. Apart. Superhandig zijn de lintjes waarmee je je favoriete makkelijk kunt opzoeken. Hadden alle kookboeken dat maar!

Samen in de keuken

Als je begint te lezen voelt het alsof Yvette bij je in de keuken staat en je al keuvelend samen een beslagje in elkaar flanst. Ze beschikt over een heerlijk informele schrijfstijl en is lekker nuchter, zo van: bakken is geen hogere wiskunde en het moet vooral leuk zijn. En als er een keer iets mislukt, hebben we in elk geval het SOS-hoofdstuk van Yvette, waarin ze uitlegt hoe je omgaat met noodgevallen in de keuken. Handig!

homebaked1

200 recepten

De recepten zijn duidelijk beschreven en niet te moeilijk. Veel recepten voor hartige en zoete broodjes, scones en vlaaien. Cupcakes zul je niet aantreffen bij Yvette. Leuk dat er veel recepten in staan die suikervrij, glutenvrij en/of lactosevrij zijn. Ik werd zelf gelijk enthousiast van de chocolade-pecannotencake (twee van mijn favoriete ingrediënten!) en de bounty brownies (mijn favoriete reep in brownievorm). ‘Oh god, hou me tegen’, schrijft Yvette zelf. Daar sluit ik me bij aan.

homebaked2

homebaked3

Anders dan anders

Ook leuk is dat Yvette vaak niet zo voor de hand liggende ingrediënten gebruikt, zoals olijfolie in chocoladetaart, gemberpoeder in een kersentaart en Chinees vijfkruidenpoeder in kletskoppen. En waar ik persoonlijk fan van ben: basisrecepten voor onder andere bladerdeeg, vlaaideeg en amandelkorstdeeg. Als je eenmaal een fijn recept gevonden hebt gebruik je dat altijd weer.

De fotografie

Elke recept bevat een foto, soms op een mooie schaal, soms van superdichtbij in beeld gebracht. Ik moest even wennen aan het harde licht dat er soms is gebruikt, alsof er een joekel van een flitser op gericht stond. Wel prettig dat alles is gefotografeerd zoals je het zelf ook in je eigen keuken zou kunnen doen. Vooral bij de stap-voor-stapfoto’s is dat fijn.

homebaked4

homebaked6

De charme van zelfgemaakt

‘Home baked’ is een superfijn boek voor iedereen die zin heeft ouderwets de mouwen op te rollen en aan de slag te gaan met bloem, boter en suiker. Niks geen bloemetjes van marsepein of glimmende pareltjes, maar gewoon taarten en andere baksels met de charme van ‘zelfgemaakt’: home baked dus. Nog niet overtuigd? Er staat ook een recept in voor een banoffee tompouce. Ik herhaal: een banoffee tompouce.

Vormgeving: ♥♥♥
Duidelijkheid: ♥♥♥♥♥
Originaliteit: ♥♥♥♥♥