Knutselen met taarten en cupcakes

Het kookboek Taart van Petra Achtien

Eigenlijk is ‘Taart’ van Petra Achtien meer een knutselboek dan een kookboek. Hoe je roosjes kunt vouwen van marsepein, fondant in alle kleuren kunt maken en 4 taarten op elkaar moet stapelen: het staat allemaal stapsgewijs beschreven in haar tweede boek. Buitengewoon handig voor de beginnende taartenbakker, iets te eentonig voor de thuiskok die wel eens wat anders wil dan steeds dezelfde biscuittaarten en vanillecupcakes.

Petra Achtien is oprichtster van taartenspeciaalzaak ‘De tafel van 18’ en geeft workshops in het decoreren van het taarten. Op dat laatste ligt dan ook de nadruk in haar boek ‘Taart’. Verdeeld onder verschillende thema’s zoals zomer, geboorte, verjaardag en bruiloft  presenteert Petra meer dan 50 taarten en cupcakes. Versierd met glitters, glazuur, bloemen en vlaggetjes zien ze er stuk voor stuk fantastisch uit. Maar ze smaken allemaal hetzelfde.

Basis

Als je het boek ‘Taart’ openslaat krijg je eigenlijk meteen zin om taarten te gaan bakken. Wat een prachtige taarten en wat handig dat de bereidingswijze in stappen en met mooie foto’s wordt uitgelegd. De basis voor elke taart van Petra is een biscuittaart: luchtig gebak dat je maakt van eieren, zelfrijzend bakmeel en maïzena. Na het bakken vullen met jam, slagroom en frambozen en dan is het decoreren geblazen.

Decoreren: van botercrème tot barbie

Niets is Petra te gek als het gaat om het versieren van taarten: ze gebruikt (zelfgemaakt) marsepein, glazuur en suikerparels in alle kleuren maar er verdwijnen ook halve barbies en ander plastic speelgoed in haar gebak. Pronkstuk van het boek is de ‘Tafel van 18 taart’ van de voorkant van het boek: vier lagen taart bedekt met marsepein met stippen, ruitjes, strikjes en vogeltjes. Of die net zo lekker smaakt als ie eruitziet kan ik niet zeggen, want met een bereidingstijd van maar liefst 6 uur was het testen van dat recept me iets te veel van het goede.

Duidelijk van toon, frivool van uiterlijk

De recepten zijn duidelijk en makkelijk te volgen. Met het recept voor een biscuittaart van 24 centimeter doorsnee maakte ik er eentje van 18 centimeter en die was nog geen  4 centimeter hoog: dat maakt het 2 keer horizontaal doorsnijden van de taart best lastig. Toch zijn de taarten op de foto’s bijna allemaal 10 centimeter hoog. Blijkt dat ze daarvoor gewoon 2 taarten op elkaar heeft gezet: laat je dus niet misleiden door de mooie foto’s maar lees ook de teksten in de kadertjes voor eventuele addertjes onder het gras.

Het boek ziet er net als de taarten uit om op te eten: de frivole details in de vormgeving en de kleurige achtergronden maken de taarten nog mooier. De opbouw van het boek is logisch met de basisrecepten voorin, een verklarende woordenlijst achterin en alles wat lekker is in het midden. Maak wel even een keukenkastje vrij voor alle cutters, funky tappits, bakvormpjes en spikkels die je volgens het boek moet aanschaffen om met de meeste taarten en cakejes aan de slag te kunnen.

Gebruik je fantasie

Met de 10 basisrecepten van Petra kun je alle kanten op maar daar heb je wel je eigen fantasie voor nodig. Elke taart van Petra ziet er weliswaar prachtig uit, maar de binnenkant is steevast gevuld met jam, slagroom en frambozen: waarom niet een keer gehakte noten aan het beslag toevoegen, mascarpone gebruiken in plaats van room of op een andere manier wat meer ‘ballen’ toevoegen aan een recept? Ik denk aan een chocoladetaart met citroenroomvulling, bekleed volgens één van Petra’s voorbeelden. Dan is de binnenkant van de taart tenminste ook een verrassing.

Waardering:

Vormgeving: ♥♥♥♥♥
Duidelijkheid: ♥♥♥♥