Stap voor stap mooie foodfoto’s maken met Simone van den Berg

foodfotografie, Simone van den Berg

Gerechten kunnen er nog zo smakelijk uitzien, als ze slecht zijn gefotografeerd zullen ze niemand verleiden. Als foodblogger besteed ik altijd veel aandacht aan het fotograferen van mijn toetjes en taarten. De ene keer lukt dat beter dan de andere, dus de handige tips van collega Simone van den Berg zijn meer dan welkom! In haar boek geeft ze tips voor het fotograferen van eten, in begrijpelijke taal en zonder al te technisch te worden.

Foodfoto is eigenlijk geen woord, geeft Simone van den Berg toe in de inleiding. Maar sinds iedereen zijn eten fotografeert op instagram en de foodblogs als paddenstoelen uit de grond schieten, is het een logische en begrijpelijke term. En een vak apart, want een goede foodfoto vereist meer dan een mooi tafelkleedje en een goede camera.

Theorie

Simone begint haar boek met een stukje theorie over diafragma, sluitertijd, lenzen, belichting en statieven. In combinatie met de voorbeeldfoto’s zorgt ze ervoor dat je deze theorie gelijk kunt toepassen in de praktijk. Maar ook zonder peperdure spiegelreflexcamera kun je mooie foto’s maken, laat Simone zien met foodfoto’s die ze heeft gemaakt met haar iPhone.

Eye-opener

Foodfoto’s die gemaakt zijn met flitser worden nooit mooi. Daarom besteedt Simone veel aandacht aan belichting. Ik kies nooit heel bewust voor tegenlicht of frontaal licht, maar het maakt een wereld van verschil als ik de voorbeeldfoto’s bekijk. Echt een eye-opener. Simone gebruikt veel professionele apparatuur, maar als je daar niet over beschikt, zijn er meestal prima huis-, tuin- en keukenoplossingen te vinden. Natuurlijk heb je geen reflectiescherm in huis, maar misschien wel een plaat van piepschuim.

Styling

Ik ben altijd lichtelijk jaloers op de mooie serviezen, tafelkleden en accessoires die ik tegenkom in Allerhande en Delicious. Het is natuurlijk onzin om voor elke foodfoto een nieuw servies aan te schaffen, dus het is de kunst om daar creatief mee om te gaan. In het hoofdstuk over styling vertelt Simone per soort gerecht (vlees, soep, dessert etc.) hoe je die het beste kunt fotograferen. Een belegd broodje bijvoorbeeld ziet er op ooghoogte aantrekkelijker uit dan van bovenaf. En met mooie decoratie kun je de aandacht ook afleiden van het gerecht zelf als dat er niet zo spectaculair uitziet.

Bewerken

Wat veel mensen vergeten, is dat je je foodfoto’s veel mooier kunt maken door ze achteraf te bewerken. Of misschien rust er een taboe op, alsof je de werkelijkheid verdraait. Zo zie ik het niet, je gebruikt de aanwezige elementen juist in je voordeel om de sterke punten te accentueren. Simone gebruikt daar het programma Lightroom voor, ik ben zelf fan van Adobe Photoshop. De voor- en nafoto’s laten het verschil goed zien en pleiten overtuigend voor een beetje nabewerking. Gedurfd, maar ik had persoonlijk wel meer willen weten over de instellingen die ze daarvoor gebruikt.

Blog

Simone is een blogger en in haar boek heeft ze een heel hoofdstuk gewijd aan het opzetten van je eigen kookblog. Op zich logisch en ook wel handig voor de lezer die erover denkt om een blog te beginnen, maar ik vind informatie over domeinregistratie, SEO en webstatistieken niet helemaal thuishoren in een boek over foodfotografie.

Mooi geïllustreerd en vormgegeven

Natuurlijk kun je geen boek over foodfotografie te schrijven zonder te showen met je mooiste foodfoto’s. Simone’s boek is dan ook prachtig geïllustreerd met foto’s van uiteenlopende gerechten: van stapeltaarten tot gevulde kippetjes. Het boek is modern en eigentijds vormgegeven en Simone beschikt over een vlotte en duidelijke schrijfstijl.

Aan de slag

‘Digitale fotografie: food’ is een praktisch en handzaam boek voor beginnende foodbloggers en iedereen die zijn eten nou wel eens verleidelijk op de foto wil zetten. Doordat Simone niet verzandt in allerlei theorieën blijft het behapbaar en motiverend: je krijgt er gelijk zin van om zelf met je camera aan de slag te gaan. Maar eerst iets lekkers bakken!