‘Sweet Chocolate Sins’ om je schuldig aan te maken

Sweet chocolate sins van Nanette Booij

Je kunt het nieuwe boek van Nanette Booij maar beter niet doorbladeren met een lege maag. Je krijgt vanzelf trek bij het zien van al die prachtige chocoladegerechten. Na haar eerste boek ‘Sugar Sweet Secrets’ heeft Nanette zich verdiept in de geheimen van chocola. Het resultaat: een boek vol smaakvolle inspiratie voor gebak en nagerecht.

Klassiekers en twists

Iedereen houdt van chocola. Dat is fijn als je een kookboek over chocolade schrijft, maar ook lastig: probeer nog maar eens nieuws te verzinnen met een ingrediënt dat al op ontelbaar veel manieren in recepten is verwerkt. Dat is Nanette goed gelukt. Ze heeft een goede balans gevonden tussen klassieke recepten en eigen vondsten, allemaal met chocola in de hoofdrol. Wat dacht je van worteltaart met chocola of chocoladerisotto?

Verleidelijk

Nanettes eerste boek was vooral een handleiding voor beginnende bakkers, met maar een paar recepten en veel tips en trucs. In ‘Sweet Chocolate Sins’ gaat ze met 37 recepten waar de chocolade vanaf druipt meer de diepte in. Nanette heeft haar hoofdstukken verleidelijke namen gegeven, zoals ‘guilty pleasures’ en ‘desserts to die for’. Daarin komt de veelzijdigheid van chocolade goed tot uitdrukking.

Basisrecepten

Nanette begint met een aantal handige basisrecepten voor onder andere chocoladesaus en ganache. Met anijssterren geeft ze in de rest van het boek de moeilijkheidsgraad van de recepten aan: 1 ster betekent eenvoudig, 3 sterren betekent: doe je best. De recepten zijn in dezelfde vormgeving gegoten als haar vorige boek: overzichtelijk, strak en stijlvol.

Van chocoladekoekjes tot cheesecake

Het leuke aan de recepten is de afwisseling tussen recepten die niet in een kookboek over chocolade mogen ontbreken (zoals chocolate chip cookies) en verrassende vondsten (zoals cheesecake van chocolade en limoen). Overigens is er in het hele boek geen cupcake of muffin te bespeuren, wat misschien best een paar verrassende recepten had kunnen opleveren. Een minpuntje is dat er bij de recepten geen bereidingstijd staat vermeld. Nanette’s Schwarzwalder kirchtorte ziet er heerlijk uit, maar ik weet niet of ik voor 2 kleine taartjes zo lang in de keuken zou willen staan.

Smakelijke detailfoto’s

De detailfoto’s zijn prachtig: nog nooit heb ik heb ik met zoveel fascinatie (en water in de mond) naar een foto van een doorgesneden cheesecakebrownie met fudgeglazuur gekeken. Heerlijk, van die paginagrote foto’s. Bij recepten die over meerdere pagina’s verspreid zijn staat op de vervolgpagina meestal een foto die bijna hetzelfde is als de eerste foto. Daar was wat meer variatie leuk geweest, bijvoorbeeld in de vorm van stap-voor-stapfoto’s.

Voor chocoholics

Een goed kookboek geeft je tijdens het doorbladeren al zin krijgt om de recepten te proberen. Persoonlijk kan ik niet wachten om de chocolate mess trifle en funky panna cotta van Nanette zelf te maken. Het enige wat je daarvan zou kunnen weerhouden zijn misschien de receptomschrijvingen die soms wat aan de lange kant zijn. Maar voor de echte chocoholic mag dat geen probleem zijn.

Vormgeving: ♥♥♥♥♥
Duidelijkheid: ♥♥♥
Originaliteit ♥♥♥♥